Aktualu 9 iš 10 skaitytojų: kada gaminasi vitaminas D?


Greičiausiai 9 iš 10 mano skaitytojų, kaip ir 9 iš 10 lietuvių, trūksta vitamino D. Ir tai nėra „ai, pakentėsiu ir praeis“ arba „ai, mąstysiu pozityviai, ir praeis“. Kartais gerų minčių neužtenka. Kartais tas geras mintis mintyti yra sunku būtent dėl organizme vykstančių procesų. Vitamino D stygius prisideda prie daugybės fizinės ir psichinės sveikatos sutrikimų, įskaitant ne tik nuovargį, depresiją, didesnę sunkių ligų riziką, bet ir nevaisingumą. Tačiau rugpjūtis Lietuvoje toks dosnus saulės, ir tai geros naujienos išvargusiems, energijos nuolat stokojantiems, depresyvių nuotaikų kamuojamiems ir net norintiems tapti tėvais natūraliu būdu. Būtent saulės vonios yra nemokamas, labai malonus ir efektyvus būdas padėti kūnui gaminti vitaminą D – tokį svarbų, kad žmogus jaustųsi gerai ir kad jo kūnas funkcionuotų darniai, ir kad geras mintis mintyti būtų natūralu.

 
Su maistu galime gauti tik apie 10 % vitamino D, ir dar kone 90 % kūnas pasigamina pats (arba ne). Saulėje organizmas jį gamina ne ištisus metus, sakoma, Lietuvoje – tik nuo vėlyvo pavasario iki rudens. Ir tai ne ištisą dieną nuo ryto iki vakaro.
 
Yra begalė sudėtingų būdų apskaičiuoti, ar jis gaminasi konkrečiu metu, tačiau tai panašiau į kosmines technologijas – reikalinga platuma, ilguma, bla bla bla, man tai nervai nelaiko taip skaičiuoti.
 
Todėl išgūglinau patį paprasčiausią ir labiausiai user-friendly būdą.
Tai palyginti objektą su jo šešėliu.

Vitaminas D gaminasi saulėje, kol esame aukštesni už savo šešėlį. Kai šešėlis mus praauga – saulė jau (ar dar) per žemai. Labai paprasta prisiminti. Tam pagaminau jums plakatuką su brėžiniu, kur x – objektas, y – šešėlis, o linksmas žmogytis moja jums ranka ir kviečia išlįsti iš pavėsio į saulę.

 
Beje. Saulė yra vaistas, vaistus vartoti reikia išmintingai. Jei yra rimtų bėdų – sveikimo pradžioje galimas pablogėjimas. Užsienyje daryti keli tyrimai parodė, kad saulė, jei žmogų kamuoja depresyvios ar suicidinės mintys, veikia panašiai kaip antidepresantai – iš pradžių, staiga, saulėtomis dienomis situacija gali pablogėti, o tada jau gerėja. Tad jei kamuoja itin slogios mintys, be saulės vonių, visada verta kreiptis papildomos pagalbos (ir daugybė psichoterapeutų sutaria, kad daugeliu atvejų pokalbiai veikia geriau nei tabletės).
 
Dar vienas įdomus dalykas – vitaminas D kai kurių specialistų vadinamas nebe vitaminu, o hormonu. Jis svarbus imunitetui, gerai nuotaikai, daugybės ligų profilaktikai, seksualinei sveikatai ir vaisingumui. Didžiulis vitamino D stygius siejamas ne tik su didesne depresijos ir sunkių ligų rizika, bet ir su sunkumais pastojant.
 
Laidoje „Klauskite daktaro“ rodė tokį būdą greitai pasitikrinti, ar vitamino D netrūksta: stipriai nykščiu paspausti sau po krūtinkauliu. Jei skauda – reiškia, vitamino D trūksta. Na o geriausiai situaciją atskleidžia kraujo tyrimas. Pati susidūriau su kritišku vitamino D atsargų išsekimu ir tikrai niekam nelinkėčiau tokios savijautos – ji buvo į nieką nepanaši, jausdavau klaikų nuovargį vos prabudusi, nors miegodavau po 10-11 valandų. Tačiau po kraujo tyrimo viskas paaiškėjo ir vos per kelias savaites pasijutau daug geriau. Vis dar kiekviena proga maudaus saulėje.
: )
 
Medikai teigia, kad saulėje užtektų kasdien pabūti iki 20 minučių, ir tai užtikrintų pakankamą vitamino D kiekį. Ir geriausia žinia: jei maisto papildų galima perdozuoti, tai saulėje vitamino D niekada nepasigamins per daug. Organizmas yra išmintingas ir reguliuoja šiuos procesus.
 
Beje, naudojant kremus su saulės filtrais, vitamino D gamyba sulėtėja ar visiškai sustoja. Dėl šito mokslininkai dar ginčijasi – na, lai ginčijasi, bet kuriuo atveju, verta žinoti, kad be saulės kremo vitaminas D gaminasi lengviau.
 

Mėgaukitės auksinio rugpjūčio saule atsakingai, saikingai ir su begaliniu malonumu. Būkite sveiki ir linksmi.

 


Bookmark the permalink.

Comments are closed